0 просмотров
Рейтинг статьи
1 звезда2 звезды3 звезды4 звезды5 звезд
Загрузка...

Обрел еси безценный бисер – Христа

Обрел еси безценный бисер – Христа

Комментарий к тропарю и кондаку праздника равноапостольного князя Владимира

Святой равноапостольный князь Владимир

28 июля Русская Церковь празднует память святого равноапостольного князя Владимира – Крестителя Руси. Предлагаем читателям сайта Православие.Ru богословско-филологический комментарий к тропарю и кондаку этого праздника.

Святой князь Владимир, крестивший Русь и получивший за это именование равноапостольного, – ключевая личность в истории русского народа. Выбор веры, который неоднократно описывается в летописях, заставляет задуматься об особом Промысле Божием о судьбах мира. Нельзя не вспомнить знаменитое «Не знали – на небе или на земле мы» из рассказа княжеских послов о византийском богослужении, и внезапное ослепление князя Владимира, и его чудесное прозрение после таинства Крещения.

Святой Нестор Летописец передает молитву равноапостольного князя:

«Христос Бог, сотворивший небо и землю! Взгляни на новых людей этих и дай им, Господи, познать тебя, истинного Бога, как познали тебя христианские страны. Утверди в них правильную и неуклонную веру, и мне помоги, Господи, против дьявола, да одолею козни его, надеясь на тебя и на твою силу» [1] .

Православное христианство кардинально изменило ход отечественной истории

И можно с уверенностью сказать: молитва святого Владимира была услышана. Православное христианство кардинально изменило ход отечественной истории.

Возникновение церковного почитания святого Владимира произошло в конце XI – начале XII столетий [2] . Именно к этому времени исследователи относят возникновение первого богослужебного последования (стихир и канона) равноапостольному [3] . Сама служба при этом неоднократно редактировалась: добавлялись новые стихиры и тропари.

В современной богослужебной практике используются древние тропарь и кондак святому князю Владимиру.

На церковнославянском эти гимнографические тексты звучат следующим образом:

Тропарь:

Уподобился еси купцу, ищущему добраго бисера, славнодержавный Владимире, на высоте стола седя матере градов, богоспасаемаго Киева: испытуя же и посылая к Царскому граду уведети православную веру, обрел еси безценный бисер – Христа, избравшаго тя, яко втораго Павла, и оттрясшаго слепоту во святей купели, душевную вкупе и телесную. Темже празднуем твое успение, людие твои суще, моли спастися державы твоея Российския начальником и множеству владомых.

Кондак:

Подобствовав великому апостолу Павлу, в сединах, всеславне Владимире, вся яко младенческая мудрования, яже о идолех тщания, оставль, яко муж совершенный, украсился еси Божественнаго Крещения багряницею, и ныне, Спасу Христу в веселии предстоя, моли спастися державы Российския начальником и множеству владомых [4] .

На русский приведенные тексты можно перевести так.

Тропарь:

Уподобился купцу, ищущему хорошие жемчужины, славнодержавный Владимир, восседавший на высоте престола матери городов – богоспасаемого Киева. Испытывая и посылая к Царьграду увидеть православную веру, обрел бесценный бисер – Христа, избравшего тебя, как второго Павла, и избавившего от слепоты – душевной вместе с телесной – в святой купели. Поэтому и празднуем твое успение, твой народ, моли о спасении правителей твоей державы Российской и множеству народа.

Кондак:

Уподобился великому апостолу Павлу в сединах, всеславный Владимир, оставивший все старания об идолах, как младенческие мудрования; как совершенный муж, украсился багряницей Божественного Крещения, и, ныне Спасителю Христу предстоя, моли о спасении правителей твоей державы Российской и множеству народа.

Купец, ищущий добрую жемчужину

В начале тропаря святому проводится аллюзия на известную евангельскую притчу о купце, который искал добрые жемчужины и, найдя одну драгоценную жемчужину, «пошел и продал всё, что имел, и купил ее» (Мф. 13, 46).

В тексте этой притчи Спасителя сперва говорится, что купец ищет множество хороших жемчужин (добрых бисерей – в церковнославянском), но ему хватает и одной драгоценной (един многоценен бисер по-церковнославянски). Эта жемчужина – Господь Иисус Христос.

«Самая драгоценная жемчужина одна: это познание о Спасителе, священнодействие Его страдания и тайна Его воскресения» [5] ,

– пишет блаженный Иероним Стридонский.

Обретя единственную драгоценную жемчужину, веру в Спасителя, князь Владимир отверг все языческие убеждения. За это гимнограф называет князя славнодержавным, то есть знаменитым среди государей [6] .

Обретя единственную драгоценную жемчужину, веру в Спасителя, князь Владимир отверг все языческие убеждения

В связи с этим вспоминается и место княжения равноапостольного – Киев, именуемый матерью городов русских: на высоте стола седя матере градов, богоспасаемаго Киева. Многозначное церковнославянское слово стол обозначает также и столицу [7] . Киев стал центром распространения Православия на Руси. Святой Владимир по прибытии из Корсуни, где он принял Святое Крещение, очистил первопрестольный град от языческих божков и «приказал рубить церкви и ставить их по тем местам, где прежде стояли кумиры» [8] . Одним из наиболее знаменитых стал Десятинный храм в честь Успения Богородицы.

Поиски веры

Поиск веры князем Владимиром чаще всего описывается с внешней стороны. Это приезды различных миссионеров на Русь, личные изыскания самого Владимира. При этом редко раскрывается внутренний уклад князя, побудивший его принять именно Православие.

Когда святой искал веру, он испытывал различные религии, конфессии. Здесь важно остановиться на церковнославянском значении глагола испытати – «допытываться, разыскивать, исследовать» [9] . Владимир исследовал, допытывался, то есть стремился скорее рационально подойти к выбору веры. Но слепота, одолевшая его в Корсуни, указала на духовную слепоту – греховность. Ведь Сам Христос говорит: «На суд пришел Я в мир сей, чтобы невидящие видели, а видящие стали слепы» (Ин. 9, 39).

Владимир призывается к искреннему принятию православной веры – не рациональному, а духовному. Только пройдя через слепоту, он обретает бесценный бисер – Христа.

Владимир – второй Павел

Обретение Христа не произошло исключительно по желанию князя Владимира. Скорее, Сам Господь Иисус Христос избирает Владимира на особое равноапостольное служение.

Сам Господь Иисус Христос избирает Владимира на особое равноапостольное служение

На это указывает фраза тропаря: Обрел еси безценный бисер – Христа, избравшаго тя, яко втораго Павла, и оттрясшаго слепоту во святей купели, душевную вкупе и телесную.

Избрание святого апостола Павла, тогда еще Савла, на служение связано с его путешествием в Дамаск, внезапным озарением светом и обращением к нему: «Савл, Савл! что ты гонишь Меня?» (Деян. 9, 4). После этого Савл становится незрячим. Анания в Дамаске возлагает руки на Савла, и «как бы чешуя отпала от глаз его, и вдруг он прозрел; и, встав, крестился» (Деян. 9, 18).

Конечно, между слепотой апостола Павла и равноапостольного Владимира имеется параллель. Поэтому последний и называется в тропаре вторым Павлом, которого избрал Сам Христос. Соотнесение образа апостола Павла с образом князя обусловлено влиянием «Корсунской легенды», которая содержит рассказ о слепоте, как влияние более древней житийной традиции [10] .

И Павел, и Владимир поступали рационально. Из-за этого Господь и лишает их зрения, чтобы через телесную слепоту показать слепоту душевную. И каждый из них только после подлинного принятия веры во Христа получает прозрение. В этом акте, как чешуя, спадает слепота и телесная, и душевная: оттрясшаго слепоту во святей купели, душевную вкупе и телесную.

Молитва о державе Российской

Тропарь традиционно заканчивается прошением святому о молитве за людей, обращающихся к нему: Моли спастися державы твоея Российския начальником и множеству владомых.

Мы, людие твои суще, то есть принадлежащие к русскому народу, просим равноапостольного о молитвах за власть и народ. Владомых – от глагола владети «иметь власть, править, управлять» [11] . Для древнерусского человека вся власть концентрировалась в руках Великого князя, который обеспечивал безопасность. Поэтому древний гимнограф и разделяет начальствующих (державы твоея Российския начальником) и народ (множеству владомых).

Багряница Божественного Крещения

Кондак, посвященный святому Владимиру, как и тропарь, начинается со сравнения: Подобствовав великому апостолу Павлу. Далее говорится о сединах князя Владимира, то есть о довольно солидном возрасте, в котором он принял Православие.

Стоит отметить: точный возраст князя Владимира при Крещении неизвестен. Принято считать, что дата его рождения – около 955–960 гг. Тогда на момент Крещения Владимиру было примерно 30 лет. Для Древней Руси это возраст мужа совершеннаго.

Скорее всего, эпитет в сединах используется для противопоставления младенческим мудрованиям, которые оставил равноапостольный. Использование множественного числа – младенческая мудрования – указывает на великое число языческих богов, почитавшихся на Руси до ее Крещения.

Отвергнув их, святой Владимир доказывает, что он муж совершенный. Принятие Крещения – ответственный шаг. И в нем Владимир облачается в багряницу.

Для равноапостольного князя принятие Православия не есть бессмыслица. Он внутренне перерождается. Христос и вера в Него становится краеугольным камнем для его земной жизни. При этом святой Владимир устремляется и в Царство Небесное, ведь важно искать, прежде всего, именно Его (ср. Мф. 6, 33). Поэтому и воспевается, что Владимир и ныне, Спасу Христу в веселии предстоя, молится о спасении Российского государства.

Память святого равноапостольного князя Владимира важна для современных верующих. Это событие – не только радость о том, что Русь была крещена в Православии, но и вызов к нам, нынешним христианам. Избавлены ли мы в своей вере от духовной слепоты? Является ли для нас вера жизненным ориентиром?

Избавлены ли мы в своей вере от духовной слепоты?

Равноапостольный Владимир некогда сделал свой выбор и изменил ход истории. Так и мы, сделав верный выбор, можем изменить и свою жизнь, и мир вокруг себя: «Вы – свет мира. Не может укрыться город, стоящий на верху горы. И, зажегши свечу, не ставят ее под сосудом, но на подсвечнике, и светит всем в доме» (Мф. 5, 14–15).

[1] Повесть временных лет. СПб., 2012. С. 81.

[2] Э.П.Р., Серегина Н.С., Преображенский А.С. Владимир (Василий) Святославич // Православная Энциклопедия. Т. 8. М., 2004. С. 702.

[3] Василик В.В. Служба св. равноапостольному князю Владимиру и кирилло-мефодиевская традиция // Studia SlavicaetBalcanicaPetropolitana. №2. СПб., 2013. С. 69.

[4] Минея июль. Ч. 2. М., 2002. С. 186, 195.

[5] Иероним Стридонский, блаженный. Толкование на Евангелие по Матфею. М., 2018. C. 127.

[6] Словарь русского языка XI–XVII вв. Вып. 25. М., 2000. С. 58.

Читать еще:  Митрополит Филарет написал прошение об уходе на покой

[7] Словарь русского языка XI–XVII вв. Вып. 28. М., 2008. С. 76.

[8] Повесть временных лет. СПб., 2012. С. 81.

[9] Седакова О.А. Словарь трудных слов из богослужения. Церковнославяно-русские паронимы. М., 2008. С. 150–151.

[10] Василик В.В. Служба св. равноапостольному князю Владимиру и кирилло-мефодиевская традиция // Studia SlavicaetBalcanicaPetropolitana.№2. СПб., 2013. С. 73; Назаренко А.В. Древняя Русь на международных путях: Междисциплинарные очерки культурных, торговых, политических связей IX–XII вв. М., 2001. С. 444.

[11] Словарь русского языка XI–XVII вв. Вып. 2. М., 1975. С. 211.

Канон Святому равноапостольному великому князю Владимиру, нареченному во святом крещении Василию.

Тропа́рь, гла́с 4:

Уподо́бился еси́ купцу́, и́щущему до́браго би́сера, славнодержа́вный Влади́мире, на высоте́ стола́ седя́ ма́тере градо́в, богоспаса́емаго Ки́ева: испыту́я же и посыла́я к Ца́рскому гра́ду уве́дети правосла́вную ве́ру, обре́л еси́ безце́нный би́сер — Христа́, избра́вшаго тя́, я́ко втора́го Па́вла, и оттря́сшаго слепоту́ во святе́й купе́ли, душе́вную, вку́пе и теле́сную. Те́мже пра́зднуем твое́ успе́ние, лю́дие твои́ су́ще: моли́ спасти́ся держа́вы твоея́ Росси́йския нача́льником и мно́жеству владо́мых.

Велича́ние:

Велича́ем тя́, святы́й равноапо́стольный кня́же Влади́мире, и чте́м святу́ю па́мять твою́, и́долы попра́вшаго и всю́ Росси́йскую зе́млю святы́м креще́нием просвети́вшаго.

Стихи́ра, гла́с 8:

Апо́столом ревни́теля Влади́мира, преблаже́ннаго отца́ и учи́теля, соше́дшеся, восхва́лим, и́мже Христа́ Бо́га позна́хом и, от тмы́ к све́ту приближа́ющеся, о́чи и сердца́ просвеща́ем, в па́мять его́ ликовству́юще, ку́пно весели́мся, обре́тше его́ вожда́ правове́рна в Ца́рствие небе́сное.

Кано́н свята́го, гла́с 8.

Пе́снь 1.

Ирмос: Посе́ченый несеко́маго пресече́, и ви́де со́лнце зе́млю, ю́же не ви́де, лю́таго врага́ вода́ потопи́, и непроходи́мое про́йде Изра́иль. Пе́снь же воспева́шеся: Го́сподеви пои́м, сла́вно бо просла́вися.

Собезнача́льное Сло́во Бо́жие, Иже дре́вле четы́рем стихи́ям Творе́ц и те́ми ве́сь ми́р связа́вый, свя́занную страстьми́ ду́шу мою́ разреши́, я́ко да воспою́, лику́я, сла́внаго кня́зя Влади́мира. [Дважды.]

От вы́спрь соше́д, Влады́ко, невеще́ственно на духо́вную го́ру, свы́ше посли́ прося́щим от Тебе́ оби́льну све́тлость душа́м, достодо́лжно похвали́ти чу́днаго кня́зя Влади́мира.

Богородичен: Ма́терем и де́вам похвала́ Ты́, Влады́чице, ро́ждшая Жи́знь, Творца́ ми́рови, ма́терских же боле́зней не ощути́ла еси́, но Ма́ти у́бо и Де́ва пребыла́ еси́. Те́мже, хва́ляще Тя́, — ра́дуйся, — вопие́м Ти́.

Пе́снь 3.

Ирмос: Утверди́ся се́рдце мое́ во Го́споде, вознесе́ся ро́г мо́й в Бо́зе мое́м, разшири́шася на враги́ моя́ уста́ моя́, возвесели́хся о спасе́нии Твое́м.

Яко труба́ богогла́сная, возгласи́ язы́к тво́й, блаже́нне, духо́вный, провозглаша́я все́м конце́м земли́ Росси́йския Христо́во правове́рное креще́ние, и́мже просвеще́н бы́в, ми́р ве́сь просвети́л еси́. [Дважды.]

Сия́ет дне́сь, Влади́мире, пресла́вная па́мять твоя́, ю́же пра́зднуем, тебе́ похваля́я, своего́ пра́отца, ку́пно же и лю́дие, и́хже к све́ту разу́мному приве́л еси́.

Богородичен: Се́нь зако́на пре́йде рождество́м Твои́м, Богоро́дице, благода́ти прише́дши, Отчу Сло́ву, Христу́ Бо́гу на́шему, Его́же позна́в, сла́вный кня́зь це́рковь Твою́ све́тло украси́л е́сть.

Седа́лен, гла́с 2:

В моли́твах бдя́й при́сно ра́достною душе́ю, Влади́мире, того́ ра́ди поче́рпл еси́ Ду́ха прему́дрости от исто́чника, сходя́щаго свы́ше. Те́м ве́рою просия́в, я́ко со́лнце, моля́ся Христу́ непреста́нно: ускори́, Ще́дрый, и потщи́ся спасти́ от прегреше́ний ми́р.

Сла́ва, и ны́не, Богородичен:

Богоро́дице Безневе́стная Чи́стая, без Се́мене ро́ждшая все́х Влады́ку, Того́ со Ангелы моли́ изба́витися на́м от вся́каго недоуме́ния и да́ти умиле́ние и све́т душа́м на́шим и согреше́ний очище́ние, я́же еди́на вско́ре заступа́ющая.

Пе́снь 4.

Ирмос: Проро́к Авваку́м у́мныма очи́ма прови́де, Го́споди, прише́ствие Твое́, те́м и вопия́ше: от ю́га прии́дет Бо́г. Сла́ва си́ле Твое́й, сла́ва снизхожде́нию Твоему́!

Све́тло бы́сть и сла́дко по о́блаце, и́мже покрыва́шеся небе́сное со́лнце; весела́ же и ра́достна весна́ по зи́мней ско́рби; ты́ же по о́блаце и́дольскаго мра́ка креще́нием, я́ко со́лнце све́тлое, возсия́л еси́ на́м, Влади́мире. [Дважды.]

Са́вл фарисе́й, к Дама́ску гряды́й, ма́лым блеща́нием вели́каго Све́та ослепле́н, креще́нием же просвети́ся, ему́же ты́ подо́бник бы́л еси́, сла́вне, Корсу́ня доше́д, очны́й мра́к отгна́л еси́.

Богородичен: Ты́ яви́лася еси́, Де́во, ко́рень ненапое́н, прозяба́я отпуще́ние, пло́д светоно́сный ро́ждши, Христа́ Бо́га на́шего; дря́хлующую страстьми́ ду́шу мою́ просвети́ и испроси́ грехо́в оставле́ние.

Пе́снь 5

Ирмос: Го́споди Бо́же на́ш, ми́р да́ждь на́м, Го́споди Бо́же на́ш, стяжи́ ны, Го́споди, ра́зве Тебе́, ино́го не ве́мы, и́мя Твое́ имену́ем.

Ра́дуйся и красу́йся ду́хом, вели́кий кня́же Влади́мире, изря́днеи бо ве́тви богоса́днеи ко Христу́ прине́сл еси́, богоизря́дный тво́й пло́д — Бори́са сла́внаго и Гле́ба благочести́ваго, с ни́маже предстоя́ Христу́, о на́с моли́ся. [Дважды.]

Ди́вная прорече́ Иса́ия на Иерусали́м: бу́дет я́ве гора́ Госпо́дня и до́м на версе́ го́р. Пра́ведне же на тебе́ разуме́хом благода́ть Ду́ха: до́м бо Влады́це созда́л еси́ на версе́ го́р.

Богородичен: Пропове́дует чу́дная о Тебе́ Иса́ия Ду́хом, Де́вою хотя́щу роди́ти Христа́ без се́мене, Дави́д же, Тво́й пра́дед, ди́вно провозвести́ Твоя́ вели́чествия: спасе́ бо на́с, я́ко Ми́лостив.

Пе́снь 6.

Ирмос: Яко во́ды морски́я, Человеколю́бче, волна́ми жите́йскими обурева́юся. Те́мже, я́ко Ио́на, та́ко вопию́ Ти: возведи́ от тли́ живо́т мо́й, Благоутро́бне Го́споди.

Благоче́стия ревни́тель сла́внаго царя́ Константи́на ты́ бы́л еси́, Влади́мире, просвети́вшаго креще́нием е́ллинский ро́д, ты́ же духо́вною ба́нею лю́ди твоя́ пресве́тло обнови́л еси́. [Дважды.]

Ослади́в любо́вию Христо́вою ду́шу и разу́мныя прие́м криле́, прелете́л еси́ и́дольский мра́к и разгна́л еси́ тму́ злове́рия, блаже́нне, всели́вся в черто́г Спа́са все́х Бо́га.

Богородичен: Благоду́шствуют дне́сь правове́рных собо́ри, в па́мять пресве́тлую Влади́мира, ублажа́юще Твое́ безсе́менное рождество́, Де́во, и, приле́жно Сы́ну Твоему́ моля́щеся, зову́т: Тя́ велича́ем.

Конда́к, гла́с 8:

Подо́бствовав вели́кому апо́столу Па́влу, в седи́нах, всесла́вне Влади́мире, вся́, я́ко младе́нческая, мудрова́ния, я́же о и́долех тща́ния, оста́вль, я́ко му́ж соверше́нный, украси́лся еси́ боже́ственнаго креще́ния багряни́цею, и ны́не, Спа́су Христу́ в весе́лии предстоя́, моли́ спасти́ся держа́вы Росси́йския нача́льником и мно́жеству владо́мых.

Просвети́вый дре́вле Изра́иля Моисе́йским зако́ном, просвети́л еси́ ми́р явле́нием Твоего́ прише́ствия, Христе́ Бо́же, богогла́сныя Твоя́ ученики́ посла́л еси́ пропове́дати по страна́м е́же от Де́вы безсе́менное рождество́ Твое́, и те́м повеле́л еси́ крести́ти во и́мя Отца́, и Сы́на, и Свята́го Ду́ха. Обветша́вшу же ви́дя страну́ Ру́сскую грехо́м, Ду́х Тво́й посла́л еси́ в крепкоразу́мнаго ду́шу сла́внаго Влади́мира, позна́ти Тебе́, Еди́наго от Тро́ицы Христа́ Бо́га, и Твои́м Креще́нием просвети́ти избра́нныя Твоя́ и от Тебе́ поруче́нныя ему́ лю́ди, и привести́ к Тебе́ ве́рою вопию́щия: изба́ви от сопроти́вных пога́н Твое́ достоя́ние и мно́жество владо́мых.

Пе́снь 7.

Ирмос: Халде́йския пе́щи всепа́губную си́лу угаси́вше, о́бразом Ангела снизше́дшаго, Зижди́телю ю́ноши взыва́ху: благослове́н еси́ и хва́льный, Бо́же оте́ц на́ших.

Пра́отчи богоистка́нныя мя́ ри́зы вра́г душегу́бец обнажи́л е́сть, Иису́с же Безнача́льный, явле́йся пло́тию, очи́стив водо́ю Ду́ха, па́ки мне́ подаде́ ю́, Его́же позна́в, сла́вне Влади́мире, весели́шися, вопия́: благослове́н Бо́г оте́ц на́ших. [Дважды.]

Моисе́йский сохрани́в зако́н, Дании́л боговиде́ния сподо́бися; пра́отеческия же ты́ попра́в и́долы, не я́ко во мра́це, но в бо́льшей сла́ве, разу́мно узре́л еси́ Христа́ со Отце́м и Ду́хом, креще́нием же просвеще́н, весели́шися, вопия́: благослове́н Бо́г оте́ц на́ших.

Богородичен: Боже́ственныя обнажи́ оде́жды вра́г, прельсти́в первозда́ннаго пра́деда Твоего́, Де́во, из боку́ же Твое́ю чи́стою и неискусобра́чною проше́д Спа́с, сла́дкий мо́й Иису́с, на Него́же поте́к, а́ки на Ада́ма, но Бо́гу прирази́ся и сокруши́ся лю́те. Мы́ же Сы́ну Твоему́ зове́м: благослове́н Бо́г оте́ц на́ших.

Пе́снь 8.

Ирмос: Покрыва́яй вода́ми превы́спренняя своя́, полага́яй мо́рю преде́л песо́к и содержа́й вся́, Тя́ пое́т со́лнце, Тя́ сла́вит луна́, Тебе́ прино́сит пе́снь вся́ тва́рь, я́ко Соде́телю все́х во ве́ки.

Ро́д пра́ведных благослови́тся, Боже́ственная веща́ша уста́, е́же на тебе́ сбы́стся, блаже́нне: се́мя бо святоле́пное и богоизбра́нное прине́сл еси́ Христу́, непобеди́мая му́ченика, и́маже просвети́л еси́ зе́млю Росси́йскую, и́хже похваля́юще с тобо́ю, превозно́сим Христа́ во ве́ки. [Дважды.]

Ма́ти все́х градо́в вои́стинну ца́рства твоего́ гра́д яви́ся Ки́ев, в не́мже Христо́с пре́жде со Отце́м и Ду́хом просла́вися твое́ю прама́терию и тобо́ю, блаже́нне, иде́же му́жественное твое́ те́ло лежи́т све́тло в це́ркви Влады́чицы, мы́ же, лю́дие твои́, хва́ляще, пое́м Христа́ во ве́ки.

Богородичен: Безнача́льное сия́ние и Сло́во Отчее пропове́даша нело́жно проро́честии гла́си, из Тебе́ хотя́щаго без тли́ роди́тися Емману́ила, Бо́га же и Челове́ка, кре́пкое язы́ков ча́яние, Ему́же я́ко Ма́ти моли́ся спасти́ся на́м.

Пе́снь 9.

Ирмос: Ужасе́ся о се́м не́бо, и земли́ удиви́шася концы́, я́ко Бо́г яви́ся челове́ком пло́тски, и чре́во Твое́ бы́сть простра́ннейшее небе́с. Те́м Тя́, Богоро́дицу, Ангелов и челове́к чинонача́лия велича́ют.

Дави́д обре́теся пре́жде Изра́илю держа́вный ца́рь и лю́ди спасе́, бо́ги иноязы́чныя низложи́в, Ду́хом Бо́жия Сы́на пропове́да; ты́ же в Тро́ице позна́л еси́ Бо́га, блаже́нне Влади́мире, Его́же велича́ем. [Дважды.]

Да торжеству́ют дне́сь ве́село па́мять твою́ святоле́пно в це́ркви Бо́жия Ма́тере богоизбра́ннии лю́дие, ю́же любе́зно украси́л еси́, в па́мять ве́чную твоего́ преставле́ния, не́бо земно́е, в не́мже почива́я, ожида́еши всестра́шныя трубы́ арха́нгеловы, блаже́нне. Те́м тя́ при́сно велича́ем.

Богородичен: Ду́хом Боже́ственным распала́еми, вси́ ро́ди, любо́вию блажи́м Тя́, Богоро́дице: Ты́ бо кля́тву прама́тере разруши́ла еси́. Приле́жно же пое́м Бо́жия Сло́ва, Того́ бо, неопа́льно во чре́ве Твое́м прие́мши, родила́ еси́ пло́тию. К Нему́же моли́ся, изба́витися ве́рному Твоему́ ста́ду от вся́кия ну́жды и печа́ли.

Свети́лен.

Свети́льницы, просвети́вше вселе́нную всю́ благоче́стием и ве́рою, вы́ яви́стеся вои́стинну, боговенча́нне Влади́мире с прама́терию Ольгою сла́вною. Иже ва́с возлюби́вшаго Христа́ и мы́ славосло́вим, ди́внаго во святы́х.

Сла́ва, и ны́не, Богородичен:

Во двою́ во́лю и естеству́, Пренепоро́чная, во еди́ней же Ипоста́си ражда́еши Бо́га неизрече́нно, на́с ра́ди обнища́вшаго до распя́тия хоте́нием и дарова́вшаго на́м бога́тство Боже́ственное, Богома́ти Де́во.

Молитва святому равноапостольному великому князю Владимиру

О великий угодниче Божий, равноапостольный княже Владимире! Призри на немощи наши и умоли Премилосердаго Царя Небеснаго, да не прогневается на ны зело и да не погубит нас со беззаконьми нашими, но да помилует и спасет нас по милости Своей, да всадит в сердца наша покаяние и спасительный страх Божий, да просветит Своею благодатию ум наш, во еже оставити нам стези нечестия и на путь спасения обратитися, неуклонно же заповеди Божия творити и уставы Святыя Церкве соблюдати. Моли, благосерде, Человеколюбца Бога, да явит нам великую милость Свою: да избавит нас от смертоносных болезней и от всякаго зла, да сохранит и спасет рабов Божиих (имена) от всех козней и наветов вражиих и да все мы сподобимся с тобою вечнаго блаженства, хваляще и превозносяще Бога во веки веков. Аминь.

Обрел еси безценный бисер – Христа

У подо́бился еси́ купцу́, и́щущему до́бpаго би́сеpа,/ славнодеpжа́вный Влади́миpе,/ на высоте́ стола́ седя́ ма́теpе гpадо́в, богоспаса́емаго Ки́ева:/ испыту́я же и посыла́я к Ца́pскому гpа́ду/ уве́дети пpавосла́вную ве́pу,/ обpе́л еси́ бесце́нный би́сеp — Хpиста́,/ избpа́вшаго тя я́ко втоpа́го Па́вла,/ и оттpя́сшаго слепоту́ во святе́й купе́ли,/ душе́вную вку́пе и теле́сную./ Те́мже пpа́зднуем твое́ успе́ние,/ лю́дие твои́ су́ще:// моли́ спасти́ся держа́вы твоея́ Росси́йския нача́льником и мно́жеству владо́мых.

Читать еще:  Гарвард и Сент-Джонс колледж выложили в Сеть лекции о религии

Ин тропарь, глас 1:

Я́ ко нача́льнику Креще́ния / и ко́реню ве́ры Боже́ственныя, / и́долов разруши́телю, / блаже́нне кня́же Васи́лие равноапо́стольне, вопие́м ти: / сла́ва вразу́мльшему тя Христу́ Бо́гу, / сла́ва освяти́вшему тя Креще́нием Свои́м, // сла́ва просвети́вшему тобо́ю всю страну́ Ру́сскую.

Ин тропарь, глас 8:

П равове́рия наста́вниче / и всея́ Руси́ просвети́телю, / благочести́вый вели́кий кня́же Влади́мире, / святы́м Креще́нием всех просвети́л еси́ / и це́ркви мно́ги сла́вны украси́л еси́, / о прему́дре Васи́лие, // Христа́ Бо́га моли́ спасти́ся душа́м на́шим.

П одо́бствовав вели́кому апо́столу Па́влу в седи́нах, всесла́вне Влади́мире,/ вся я́ко младе́нческая мудрова́ния, я́же о и́долех тща́ния оста́вль,/ я́ко муж соверше́нный украси́лся еси́ Боже́ственнаго Креще́ния багряни́цею./ И ны́не Спа́су Христу́ в весе́лии предстоя́,// моли́ спасти́ся держа́вы Росси́йския нача́льником и мно́жеству владо́мых.

Ин кондак, глас 8:

И зря́дному воево́де и правове́рному, / благода́рственная воспису́ет ти вся Русь, Васи́лие, иму́щи тя нача́льника и засту́пника, / я́ко изба́вил еси́ нас от вся́кия скве́рны и ле́сти, те́мже ти вопие́м: // ра́дуйся, вели́кий кня́же Влади́мире преблаже́нне.

Ин кондак, глас 4:

О те́ческу пре́лесть, и́долы, я́ко су́етни, отве́рг, / Христа́, всех и́стиннаго Бо́га, Царя́ и Благода́теля, позна́л еси́. / Те́мже и лю́ди, изря́дны Тому́, святы́м Креще́нием просвети́л еси́, / пресла́вне Влади́мире. / Сего́ ра́ди почита́ем тя, / я́ко Тро́ице служи́теля, // Христа́ моли́ дарова́ти нам ве́лию ми́лость.

О вели́кий и пресла́вный уго́дниче Бо́жий, богоизбра́нный и богопросла́вленный, равноапо́стольный кня́же Влади́мире, свято́е и великоде́йственное ору́дие всеблага́го Про́мысла о спасе́нии наро́да Росси́йскаго! Ты отри́нул еси́ злове́рие и нече́стие язы́ческое, уве́ровал еси́ во Еди́наго И́стиннаго Триипоста́снаго Бо́га и, восприя́в свято́е Креще́ние, просвети́л еси́ све́том Боже́ственной ве́ры и благоче́стия страну́ Росси́йскую. Сла́вяще у́бо благодаря́ще Премилосе́рдаго Творца́ и Спаси́теля на́шего, сла́вим и благодари́м тя, вели́кий па́стырю и о́тче наш, я́ко тобо́ю позна́хом спаси́тельную ве́ру Христо́ву и крести́хомся во и́мя Пресвяты́я и Пребоже́ственныя Тро́ицы, то́ю же ве́рою изба́вихомся от пра́веднаго осужде́ния Бо́жия, ве́чнаго ра́бства диа́воля и а́дова мучи́тельства, то́ю ве́рою восприя́хом благода́ть всыновле́ния Бо́гу и наде́жду насле́дования Небе́снаго блаже́нства. Ты еси́ перве́йший наш вождь к Нача́льнику и Соверши́телю на́шего ве́чного спасе́ния, Го́споду Иису́су Христу́, ты еси́ ближа́йший предста́тель пред Престо́лом Царя́ ца́рствующих и те́плый моли́твенник и хода́тай о стране́ на́шей и о всех лю́дех, ты еси́ перве́йший вино́вник благослове́ний и ми́лостей Бо́жиих, почива́ющих на нас. И что еще́ рече́м? Не мо́жет язы́к наш изобрази́ти вели́чие и высоту́ благодея́ний твои́х, излия́нных на нас недосто́йных. Но, о неразу́мия и ослепле́ния на́шего! Прие́мше толи́кая благодея́ния, ни во что же вмени́хом я́ и отщети́хомя спаси́тельных плодо́в твои́х. Омы́вшеся бо от греха́ в купе́ли Креще́ния и обле́кшеся в оде́жду чистоты́ и неви́нности, оскверни́хом сию́ благода́тную оде́жду сту́деными дея́нии и помышле́нии на́шими. Отре́кшеся сатаны́ и а́ггелов его́, па́ки порабоща́емся ему́, служа́ще и́долом страсте́й на́ших, ми́ру, пло́ти и злым обы́чаем ве́ка. Сочета́вшеся Христу́, вы́ну оскорбля́ем Его́ беззако́нии на́шими, многообра́зными я́звами го́рдости, за́висти, зло́бы, злосло́вия, невоздержа́ния и презо́рства ко Святе́й Це́ркви. Прилепи́хомся всеце́ло к су́етным бла́гом, а́ки мня́ще во ве́ки пребыва́ти на земли́, не помышля́ем о Не́бе, о душе́, о сме́рти, о суде́, о несконча́емей ве́чности. Сего́ ра́ди воздвиза́ем на ся пра́ведный гнев и осужде́ние Бо́жие, ку́пно же оскорбля́ем и преогорчева́ем твою́ о́тчую любо́вь и попече́ние о нас, ты бо просвети́л еси́ нас святы́м Креще́нием, во е́же спосо́бствовати нам к получе́нию Небе́снаго блаже́нства и земна́го благоде́нствия, мы же неразу́мнии злым произволе́нием на́шим са́ми себе́ подверга́ем а́довым му́кам и вре́менным бе́дствием! Но, о всеблаги́й о́тче и просвети́телю наш, ми́лостив бу́ди к на́шим не́мощем, долготерпели́в ко грехо́м и непра́вдам на́шим, умоли́ Премилосе́рдаго Царя́ Небе́снаго, да не прогне́вается на ны зело́ и не погуби́т нас со беззако́ньми на́шими, но да поми́лует и спасе́т нас, и́миже весть судьба́ми. Да всади́т в сердца́ на́ша спаси́тельный страх Свой, да просвети́т Свое́ю благода́тию ум наш, во е́же узре́ти нам бе́здну поги́бели, в ню́же стреми́мся, оста́вити стези́ нече́стия и заблужде́ний, обрати́тися же на путь спасе́ния и и́стины, неукло́нно исполня́ти за́поведи Бо́жии и уста́вы Святы́я Це́ркве. Моли́, благосе́рде, Человеколю́бца Бо́га, да яви́т нам вели́кую ми́лость Свою́, да изба́вит нас от наше́ствия иноплеме́нников, от вну́тренних нестрое́ний, мяте́жей и раздо́ров, от гла́да, смертоно́сных боле́зней, и от вся́каго зла, да пода́ст нам благорастворе́ние возду́ха и плодоно́сие земли́, да сохрани́т в су́дящих и нача́льствующих пра́вду и ми́лость, да даст духо́вным па́стырем непоро́чность жития́ и ре́вность о спасе́нии пасо́мых, всем же лю́дем усе́рдие в исполне́нии свои́х обя́занностей, взаи́мную любо́вь и единомы́слие, стремле́ние ко бла́гу оте́чества и Святы́я Це́ркве. Да распространи́т свет спаси́тельныя ве́ры в стране́ на́шей, во всех конце́х ея́, да обрати́т к правове́рию неве́рующих, да упраздни́т вся е́реси и раско́лы, да, та́ко пожи́вше в ми́ре на земли́, сподо́бимся с тобо́ю ве́чнаго блаже́нства, хва́ляще и превознося́ще Бо́га во ве́ки веко́в. Ами́нь.

К а́ко похва́лим тебе́, в земны́х влады́ках прему́жественный, Влади́мире? Ка́ко ти благодаре́ние воздади́м, я́ко тобо́ю позна́хом Го́спода и ле́сти и́дольския избы́хом, я́ко твои́м повеле́нием по всей земли́ Христо́с сла́вится? Ка́ко ве́ровал еси́? Ка́ко взыска́л еси́ Христа́? Пове́ждь нам, рабо́м твои́м, отку́ду ти припахну́ воня́ Свята́го Ду́ха? Не ви́дел еси́ Христа́, ни ходи́л еси́ по Нем, ка́ко учени́к Его́ обре́теся? Не ви́дел еси́ апо́стола, прише́дша в зе́млю твою́, не ви́дел бе́сы изгоня́юща и́менем Христо́вым, боля́щих исцеля́юща, ме́ртвых воскреша́юща. Ди́вное чу́до! Ини́и ца́рие и власти́телие, ви́дяще вся сия́, быва́юща от святы́х муж, не ве́роваша, но па́че на стра́сти и му́ки преда́ша их, ты же, о блаже́нне, не ви́дя и не слы́ша всех сих, прите́кл еси́ ко Христу́, разуме́в, я́ко Еди́н есть Творе́ц неви́димым и ви́димым, Небе́сным и земны́м, и я́ко посла́ в мир, на́шего ра́ди спасе́ния, Возлю́бленнаго Своего́ Сы́на. И сия́ помы́слив, вшел еси́ во святу́ю купе́ль. И ны́не, проте́кшим ты́сящи ле́том от Креще́ния Руси́, при́зри на зе́млю твою́ виждь ча́да твоя́. Виждь лю́ди твоя́, ка́ко живу́т, ка́ко храни́ми суть Го́сподем, ка́ко благове́рие храня́т по преда́нию твоему́, ка́ко сла́вят Христа́, ка́ко покланя́ются и́мени Его́. Виждь и гра́ды, вели́чеством сия́ющия, виждь це́ркви цвету́щия, виждь христиа́нство расту́щее, виждь и град твой Ки́ев, толи́кими уго́дники Бо́жиими, во нетле́нии почива́ющими, блиста́ющийся, и фимиа́мом облагоуха́ем, и хвала́ми и боже́ственными пе́нии святы́ми оглаша́ем. И сия́ вся ви́дев, возра́дуйся и возвесели́ся и похвали́ Блага́го Бо́га, всем сим Строи́теля. Ви́дя, я́ко твое́ ве́рное се́яние твои́м хода́тайством и заступле́нием не изсуше́но бысть зно́ем неве́рия, но дожде́м Бо́жия поспеше́ния располо́жено бысть многопло́дне, ра́дуйся ду́хом, во влады́ках апо́столе, не ме́ртвая телеса́ воскреси́вый, но душе́ю ны, ме́ртвыя, воскреси́в! Ра́дуйся, уте́шителю наш и наста́вниче благове́рия! Ты бе, о честна́я главо́, наги́м одея́ние, а́лчным корми́тель, жа́ждущим утро́б охлажде́ние, вдови́цам помо́щник, стра́нным поко́ище, оби́димым засту́пник, убо́гим обогаще́ние. Сим благи́м дело́м на Небесе́х возме́здие прие́мля и зре́ния сла́дкаго лица́ Бо́жия насыща́яся, не преста́й моля́ся о земли́ твое́й и о ча́дех, в них же благове́рно влады́чествова, да сла́вится в земли́ на́шей вы́ну правове́рие и да не оста́вит нас Госпо́дь, а́ще и еще́ блужда́ем, толи́ким веко́м проте́кшим, а́ще и еще́ согреша́ем Го́споду и Влады́це на́шему, а́ки новоку́пленнии раби́, во всем неугодя́ще господи́ну своему́. К тебе́ ру́ки на́ша воздева́ем и мо́лим тя: помоли́ся Влады́це всех, да продли́т, доне́леже стои́т мир, ми́лость Свою́ на оте́чествии на́шем и лю́дех Свои́х, ра́тныя прогоня́я, мир утвержда́я, глад угобза́я, гра́ды разселя́я, Це́рковь Свою́ возраща́я, достоя́ние Свое́ соблюда́я, му́жи, и жены́, и младе́нцы спаса́я, да ми́лостию Его́ носи́ми, в едине́нии ве́ры вку́пе ве́село и ра́достно сла́вим Го́спода на́шего Иису́са Христа́, со Отце́м и со Пресвяты́м Ду́хом, Тро́ицу Неразде́льну Единобоже́ственну, ца́рствующу на Небесе́х и на земли́, ны́не, и при́сно, и во ве́ки веко́в. Ами́нь

О вели́кий уго́дниче Бо́жий, равноапо́стольный кня́же Влади́мире! При́зри на не́мощи на́ши и умоли́ Премилосе́рдаго Царя́ Небе́снаго, да не прогне́вается на ны зело́ и да не погуби́т нас со беззако́ньми на́шими, но да поми́лует и спасе́т нас по ми́лости Свое́й, да всади́т в сердца́ на́ша покая́ние и спаси́тельный страх Бо́жий, да просвети́т Свое́ю благода́тию ум наш, во е́же оста́вити нам стези́ нече́стия и на путь спасе́ния обрати́тися, неукло́нно же за́поведи Бо́жия твори́ти и уста́вы Святы́я Це́ркве соблюда́ти. Моли́, благосе́рде, Человеколю́бца Бо́га, да яви́т нам вели́кую ми́лость Свою́: да изба́вит нас от смертоно́сных боле́зней и от вся́каго зла, да сохрани́т и спасе́т рабо́в Бо́жиих (имена) от всех ко́зней и наве́тов вра́жиих и да все мы сподо́бимся с тобо́ю ве́чнаго блаже́нства, хва́ляще и превознося́ще Бо́га во ве́ки веко́в. Ами́нь.

В елича́ем тя, / святы́й равноапо́стольный кня́же Влади́мире, / и чтим святу́ю па́мять твою́, / и́долы попра́вшаго // и всю Росси́йскую зе́млю святы́м Креще́нием просвети́вшаго.

Храм Успения Пресвятой Богородицы села Успенского

по благословению епископа Армавирского и Лабинского Игнатия

В поисках смыслов. Зачем понадобился бисер князю Владимиру?

Главный из тропарей праздника, тропа́рь равноапо́стольного кня́зя Влади́мира, глас 4:

Уподо́бился еси́ купцу́, и́щущему до́браго би́сера,/ славнодержа́вный Влади́мире,/ на высоте́ стола́ седя́ ма́тере градо́в, богоспаса́емаго Ки́ева:/ испыту́я же и посыла́я к Ца́рскому гра́ду уве́дети правосла́вную ве́ру,/ обре́л еси́ безце́нный би́сер – Христа́,/ избра́вшаго тя, я́ко втора́го Па́вла,/ и оттря́сшаго слепоту́ во святе́й купе́ли,/ душе́вную, вку́пе и теле́сную./ Те́мже пра́зднуем твое́ успе́ние,/ лю́дие твои́ су́ще,// моли́ спасти́ся держа́вы твоея́ Росси́йския нача́льником и мно́жеству владо́мых.

В переложении на русский язык:

Уподобился ты купцу, ищущему хороших жемчужин, славный властитель Владимир, восседая на высоком престоле матери городов, Богоспасаемого Киева: ибо испытывая и посылая в Царьград, узнать о православной вере, обрел ты бесценный жемчуг – Христа, избравшего тебя, как второго Павла; и, как он, стряхнул ты слепоту во святой купели, душевную, и вместе телесную. Потому мы, люди твои, празднуем твое успение; моли о спасении в державе твоей Российской начальствующих и множества ее граждан.

Здесь, во-первых, нам нужно запомнить смысл слова, встречающегося в текстах Евангелия и богослужений термина «бисер».

Оказывается, это не «бисер» в современном понимании (мелкие бусины для рукоделия). В церковно-славянском языке слово «бисер» несёт гораздо более благородный смысл: драгоценные камни; либо же жемчуг, в частности.

Во-вторых, на Божественной литургии в день празднования памяти святого равноапостольного князя Владимира устав предполагает чтение Евангельского зачала от Иоанна. Но, редчайший случай – можно (на усмотрение служащего священника) заменить его другим зачалом – Евангелия от Матфея. Таково было благословение святейшего Патриарха Алексия II, и оно действует и сейчас. Посему было принято это решение? Ответ на вопрос кроется в тексте этого зачала.

Читать еще:  Далай-лама завел страничку на Twitter

Это — притча Господа Иисуса Христа «о купце, ищущем добрых жемчужин».

Па́ки подо́бно е́сть Ца́р­ст­вiе Небе́сное человѣ́ку купцу́, и́щущу до́брыхъ би́серей, и́же обрѣ́тъ еди́нъ многоцѣ́ненъ би́серъ, ше́дъ продаде́ вся́, ели́ка имя́ше, и купи́ его́. (Мф. 13: 45).

Еще подобно Царство Небесное купцу, ищущему хороших жемчужин, который, найдя одну драгоценную жемчужину, пошел и продал всё, что имел, и купил ее.

Видите, как перекликаются тексты Евангельского чтения и главного тропаря? Теперь понятно, отчего Святейший принял в свое время такое решение.

Гимнографическое истолкование «бисера» как Христа является неслучайной: еще со времен Оригена в христианском богословии образ жемчуга связывается со Христом. Кроме того, в христианской традиции поиск связан с подвигом и жертвой.

Святой Ириней Лионский так интерпретирует это место:

«Это означает, что проповедь (Евангелия) надлежит предпочитать всему: …ибо она многоценна как жемчуг и доставляет тысячекратное благополучие… Если не продашь (всего), не купишь. Если душа твоя не будет озабоченной и ищущей, то ты не найдешь его. И надлежит не только воздерживаться от житейских (забот), но и быть бдительным, поскольку истина — единственна, а не множественна. Поэтому и сказано: «найдя одну многоценную»».

Ольга Ложкина. С опорой на материалы православных сайтов.

Иллюстрации – из открытых источников сети интернет.

Обрел еси безценный бисер – Христа

Кондак, глас 8:

Притеце́м, лю́дие, к ти́хому сему́ и до́брому приста́нищу, / ско́рой Помо́щнице, гото́вому и те́плому спасе́нию, покро́ву Де́вы, / ускори́м на моли́тву и потщи́мся на покая́ние: / источа́ет бо нам неоску́дныя ми́лости Пречи́стая Богоро́дица, / предваря́ет на по́мощь, и избавля́ет от вели́ких бед и зол / благонра́вныя и богобоя́щияся рабы́ Своя́.

Тропарь, глас 4:

Днесь притеце́м, ве́рнии, / к Боже́ственней и цельбоно́сней ри́зе Спаси́теля на́шего Бо́га, / благоизво́лившаго сию́ пло́тию носи́ти / и на Кресте́ святу́ю Свою́ Кровь излия́ти, / е́юже искупи́ нас от рабо́ты вра́жия. / Тем благодаря́ще вопие́м Ему́: / спаси́ Оте́чество на́ше, / и архиере́ев, и град, и вся лю́ди, / честно́ю Твое́ю ри́зою защити́ / и спаси́ ду́ши на́ша, / я́ко Человеколю́бец.

Кондак, глас 4:

Одея́ние нетле́ния, спаси́тельнаго целе́ния / всем челове́ком, Влады́ко, дарова́л еси́, / Твое́ Боже́ственное сокро́вище – честну́ю ри́зу, / я́же есть хито́н, / е́юже живоно́сную и святу́ю плоть вочелове́чения Твоего́ / оде́яти благоволи́л еси́. / Сию́ жела́нием прие́млюще, све́тло пра́зднуем, / стра́хом же и любо́вию, я́ко Благоде́телю воспева́юще, / зове́м Ти, Христе́: / сохрани́ в ми́ре Оте́чество на́ше, и архиере́ев, и вся лю́ди, / по вели́цей Твое́й ми́лости.

Тропарь, глас 1:

Крила́ми богоразу́мия впери́вши твой ум, / возлете́ла еси́ превы́ше ви́димыя тва́ри, / взыска́вши Бо́га и Творца́ вся́ческих, / и, Того́ обре́тши, па́ки рожде́ние Креще́нием прия́ла еси́, / дре́ва живо́тнаго наслажда́ющися, нетле́нна во ве́ки пребыва́еши, / О́льго присносла́вная.

Кондак, глас 4:

Воспое́м днесь Благоде́теля всех Бо́га, / просла́вльшаго в Росси́и О́льгу богому́друю, / да моли́твами ея́ / пода́ст душа́м на́шим / грехо́в оставле́ние.

Тропарь святых отец, глас 8:

Препросла́влен еси́, Христе́ Бо́же наш, / свети́ла на земли́ отцы́ на́ша основа́вый / и те́ми ко и́стинней ве́ре вся ны наста́вивый, / Многоблагоутро́бне, сла́ва Тебе́.

Кондак, глас 8:

Апо́стол пропове́дание и оте́ц догма́ты / Це́ркве еди́ну ве́ру запечатле́ша, / я́же и ри́зу нося́щи и́стины, истка́нну от е́же свы́ше богосло́вия, / исправля́ет и сла́вит благоче́стия вели́кое та́инство.

Тропарь, глас 4:

Уподо́бился еси́ купцу́, и́щущему до́браго би́сера, / славнодержа́вный Влади́мире, / на высоте́ стола́ седя́ ма́тере градо́в, / богоспаса́емаго Ки́ева: / испыту́я же и посыла́я к Ца́рскому гра́ду / уве́дети правосла́вную ве́ру, / обре́л еси́ безце́нный би́сер – Христа́, / избра́вшаго тя, я́ко втора́го Па́вла, / и оттря́сшаго слепоту́ во святе́й купе́ли, / душе́вную, вку́пе и теле́сную. / Те́мже пра́зднуем твое́ успе́ние, / лю́дие твои́ су́ще, / моли́ спасти́ся держа́вы твоея́ Росси́йския нача́льником и мно́жеству владо́мых.

Кондак, глас 8:

Подо́бствовав вели́кому апо́столу Па́влу, в седи́нах, всесла́вне Влади́мире, / вся я́ко младе́нческая мудрова́ния, я́же о и́долех тща́ния оста́вль, / я́ко муж соверше́нный, украси́лся еси́ Боже́ственнаго Креще́ния багряни́цею, / и ны́не, Спа́су Христу́ в весе́лии предстоя́, / моли́ спасти́ся держа́вы Росси́йския нача́льником и мно́жеству владо́мых.

Тропарь, глас 4:

От ю́ности Христа́ возлюби́л еси́, блаже́нне, / и, Тому́ Еди́ному рабо́тати пла́менне вожделе́в, / непреста́нною моли́твою и трудо́м в пусты́ни подвиза́лся еси́, / умиле́нным же се́рдцем любо́вь Христо́ву стяжа́в, / избра́нник возлю́блен Бо́жия Ма́тере яви́лся еси́. / Сего́ ра́ди вопие́м ти: / спаса́й нас моли́твами твои́ми, Серафи́ме, преподо́бне о́тче наш.

Равноапостольный великий князь Владимир (1015)

С именем святого равноапостольного великого князя Владимира неразрывно связано выдающееся событие в истории нашего народа – Крещение Руси в 988 году. За труды введения и распространения христианства в России князь Владимир, как и княгиня Ольга, был причислен Церковью к лику святых. Имя и дело святого великого князя Владимира неразрывно связаны во всей последующей историей нашей страны.

Святитель Лука (Войно-Ясенецкий)

Слово в день памяти святого князя Владимира

Тропарь великого Божиего угодника равноапостольного князя Владимира начинается такими словами: «Уподобился еси купцу, ищущему добраго бисера, славнодержавный Владимире».

Как это уподобился он купцу, ищущему драгоценных жемчужин? Он искал среди всех вер самую святую, самую чистую, самую правую, и он нашел ее в вере православной. Он нашел драгоценное сокровище, бесценный бисер Господа Иисуса Христа. А найдя его, крестился сам и крестил весь русский народ.

О как огромно было значение этого события!

Он крестил весь русский народ; он уподобился великому равноапостольному Константину, императору Византийскому, который утвердил во всей Римской империи веру христианскую. Но тот жил уже в IV веке по Р.Х., когда свет христианства разлился по всей его империи. А русский князь Владимир был темным язычником, жил во тьме язычества. Он знал только своих ложных богов, и смотрите, несмотря на то, что его сердце не озарял еще свет Христов, он познал все значение, всю драгоценность веры христианской, и он крестил весь русский народ.

Над чем больше всего должны призадуматься мы, когда помышляем о крещении Руси? Мы прежде всего должны изумляться тому, с какой огромной быстротой, с какой силой во всей земле Российской утвердилась вера христианская: уже два сына святого Владимира – Борис и Глеб – стали мучениками, стали святыми. И вскоре, вскоре после крещения Руси возникло на Руси монашество, возникла Киево-Печерская лавра, появились Господом явленные величайшие светочи веры Христовой – преподобные Антоний и Феодосий, и вся лавра населилась множеством преподобных

Когда крестил святой Владимир русских людей, тогда очень многие, большинство, пожалуй, даже огромное большинство, с великой радостью восприняли благодать крещения. Они вдруг внезапно поняли всю ложность, всю суетность своей языческой религии. Внезапно озарил их свет Христов, и они всем сердцем возжелали правды Божией. Однако не все, ибо знаем из истории, что долгие годы после крещения Руси шла борьба между язычеством и христианством. Было немало закоренелых язычников, противившихся принятию веры Христовой. Это тоже немаловажный факт.

Народ разделился на тех, которые увидели в проповеди о Христе великий Божественный свет, увидели правду Христову, и на тех, которые не хотели видеть этой правды, держались своих языческих богов.

Это то, что происходило во все века, что происходит и до сих пор, ибо род человеческий делится на две части: на тех, сердце которых воспринимает с блаженной радостью учение Христово, и на тех, которым чуждо или ненавистно это учение, которые отвергают его, закрывая глаза свои от яркого света Христова, ослепляющего их

А те, которые в дремучих лесах противились проповеди о Христе, стремясь сохранить свою языческую веру, они кто такие? Это люди, которым не нужна Божия правда, которым нужна только правда земная.

Это были люди, не стремившиеся к высшей правде, не помышлявшие о вечности, о Царстве Божием, а помышлявшие только о том, чтобы здесь на земле прожить жизнь беспечно, сытно, в довольстве.

Потому было достаточно для них их идолов, олицетворявших их низменные стремления к благам земным. Они не хотели расстаться с этими благами, не нужна им была высшая правда, потому всеми силами защищали они язычество. Но в конце концов правда Христова победила: погибли языческие боги, исчезли с лица земли. А теперь что видим мы? Видим, что огромные массы народа с великим воодушевлением и радостью приветствуют тех, кто говорит о правде земной, о правде государственных и общественных отношений.

Велика эта правда, чиста эта правда, и все стремятся к ней, стремимся и мы – христиане. И мы не терпим неправды, не терпим того, что сильные и богатые угнетают бедных и слабых.

Слышите: мы ищем высшей Божьей правды. Мы радуемся ей так, как радовалась лучшая часть народа русского, который крестил святой Владимир во имя высшей Божией правды.

Все ли помышляем о ней, все ли стремимся к ней? Нет близких к язычеству?

А близок к язычеству тот, кто помышляет только о благах земных, кто отвергает Божию правду. Если есть среди вас такие, обратитесь ко Христу, обратитесь к высшей Божественной правде. Будьте подобны тем русским людям, которые восприняли свет Христов, крещенные святым Владимиром.

Обратите сердца свои к Богу нашему, Спасителю нашему Иисусу Христу и от Него ждите, чтобы Он водворил, если не на этой земле, то в своем горнем Иерусалиме Свою Божественную правду.

Стремитесь все к высшей правде.

И да поможет нам Господь Иисус Христос в этом стремлении и да воздадим все мы славу Ему за то, что озарил Он древних предков наших Своим светом Божественным, а нам, далеким потомкам их, дал быть проводниками этого высшего света. Аминь.

Тропарь равноапостольного великого князя Владимира, глас 4

Уподобился еси купцу, ищущему добраго бисера, славнодержавный Владимире, на высоте стола седя матере градов, богоспасаемаго Киева: испытуя же и посылая к Царскому граду уведети православную веру, обрел еси безценный бисер – Христа, избравшаго тя, яко втораго Павла, и оттрясшаго слепоту во святей купели, душевную вкупе и телесную. Темже празднуем твое успение, людие твои суще, моли спастися державы твоея Российския начальником и множеству владомых.

Кондак равноапостольного великого князя Владимира, глас 8

Подобствовав великому апостолу Павлу, в сединах, всеславне Владимире, вся яко младенческая мудрования, яже о идолех тщания, оставль, яко муж совершенный, украсился еси Божественнаго Крещения багряницею, и ныне, Спасу Христу в веселии предстоя, моли спастися державы Российския начальником и множеству владомых.

Ссылка на основную публикацию
Статьи c упоминанием слов:
Adblock
detector